Sidor

måndag 22 oktober 2018

Behov

Maslows behovshierarki brukar man prata om inom psykologi. Denna beskriver olika typer av behov som människor har och i vilken ordning de kommer. Att mat och luft kommer långt ner innan andra behov uppstår är ju rimligt. Som det mesta går det alltid att ifrågasätta exakt ordning i hierarkin, men det är en bra modell av vad människor behöver.

Folk som jobbar med reklam försöker såklart att utnyttja denna pyramid för att få människor att tro att de behöver saker som de inte behöver, för att få bättre självkänsla, skapa någon sorts gemenskap genom varumärket eller skapa någon sorts självförverkligande genom konsumtion.

Tyvärr går för många på dessa marknadsföringsstrategier, på något sätt är väl alla påverkade mer eller mindre, men de flesta mer. Om du tror att du vill ha ett visst pryl eller märke men inte kan svara på varför är det dags att tänka en gång till. Har du blivit påverkad av någon typ av psykologisk defekt som vi människor har och marknaden försöker utnyttja?

4 kommentarer:

  1. Intressant detta med den här pyramiden. Medvetenheten kring den, som numera är ganska allmän, jan dock leda till väldiga missförstånd. Om man inte har en så kallad trygg anställning, antas man automatiskt befinna sig långt ned på pyramiden, fast det kanske är tvärtom. Brukar ibland lite provocerande påstå att det måste vara väldigt fattiga människor som känner att det måste jobba så stenhårt minst heltid år efter år och ändå oroar sig för sin framtida ekonomi och pension. Men sådant säger jag mer i sammanhang då jag vet att jag inte kommer att möta personerna igen. Folk blir svarslösa dock. Kanske får en tankeställare, vad vet jag. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast trygghet kan ju vara att ha en bostad och en någolunda stabil ekonomi, men att inte ha en trygg anställning kan ju leda till självförverkligande osv. Som alla saker som inte är alltför vetenskapligt förankrade kan det ju alltid ses som en modell för att prata inom sammma termer med andra. De flesta är ju ändå överens om att mat kommer före självkänsla för att klara sig, men att se den som en definitiv vetenskap kan ju såklart leda till felaktiga slutsatser.

      Radera
  2. Just Maslows behovspyramnid brukar man prata mer om utanför psykologi än inom psykologi. Då den ses mer som en inspirationskälla (lite som personlighets-färgerna) än något som faktiskt har belägg inom forskning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den används ju som sagt inom marketing där allt kanske inte är så vetenskapligt förankrat, men ändå anses funka för att locka kunder. Det är ju inte en perfekt modell, men ändå ett sätt att identifiera behov :)

      Radera