lördag 27 januari 2018

Syn på pengar och onödiga saker

Jag anser att ha mycket saker mest bidrar till stress. Mer utgifter, fler saker som kan gå sönder osv. så har jag inget behov av mycket prylar. Jag har tyvärr för mycket saker som relaterar till diverse intressen, men jag föredrar att ha så få saker som möjligt. Att ha bil skulle jag se som väldigt stressande då underhåll/service och försäkringar ger en konstant utgiftsström.

Jag har inget egentligt intresse av pengar i sig, men eftersom pengar behövs för att överleva och för att göra aktiviteter man vill så behöver man ju jobba.

Det verkar som att många människor tror att man måste jobba mycket och hårt trots att de tjänar mer än vad som behövs för att klara sig och ha råd med lite mer än så. Jag har länge haft denna inställning men det är på senare tid som jag har hittat andra som har liknande inställning till sparande, mest tack vare bloggar och podcasts. Så tack till alla andra ekonomibloggare där ute för mer inspiration!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig inställning! Att leva minimalistisk är ett ideal. Själv så har jag vikit ned mig både för bil och annat lyx. Att inte ha onödig periodiska utgifter leder till en jakt på saker som man kan göra sig av med. Det sägs att varje person har minst saker för 10000 kr som de kan sälja och göra sig av med. Är en periodare och försöker bli av med så mycket som möjligt. Dels för att saker och ting tar plats och man behöver en större lägenhet. Bruset som uppstår är stressande, men det många måste förstå är att minimalistisk är inte tråkigt. Hjärnan behöver tid att återhämta sig.

    SvaraRadera
  2. Det kan såklart vara skönt att ha bil beroende på vart man bor och om man har barn osv, men jag klarar mig bra utan bil för tillfället.
    Och på tal om att samla på sig saker. Min morfar hade ett torp med extra hus som han fyllde med allt möjligt skräp som han hittade, han var en riktig samlarperson. Det var kul att besöka honom som barn då man kunde gå på skattjakt och hitta alla möjliga saker hos honom, men det är verkligen inte hur jag själv skulle vilja bo.

    SvaraRadera