lördag 4 maj 2019

Lönenivå

Jag hade nyligen lönesamtal, och fick min minsta procentuella ökning hittills. I år blev den strax under fyra procent trots försök till förhandling, men min chef var inte alls förhandlingsvillig.

Besparingar osv heter det, då företaget inte går med vinst för tillfället, så det kanske är ett rimligt skäl. Eftersom jag inte är SAS-pilot så har jag inte möjlighet att strejka, att byta jobb kanske jag kommer att göra på sikt om det fortsätter i denna takt. Men för tillfället är det bara att acceptera och istället kanske se till att hitta fler saker att spara in på för att få extra till investeringar.

Jag har bland annat senaste månaderna lyckats halvera min elkostnad, till under 200 kr per månad, med hjälp av att bland annat byta till LED-lampor, använda stationär dator mindre och färre långkok, då spis kan dra en del.

4 kommentarer:

  1. Elkostnaden om 200 kr/mån, hur stor är den uppdelat på nätkost, resp elförbrukning? Med låg elförbrukning är väl nätkost störst, med kanske 150 kr och förbrukning ca 50 kr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär runt 120 för elnät och resten elhandelskostnad är det, så det är inte så höga siffror totalt sett.

      Radera
  2. Hejsan!

    Kul att läsa på din sida, fint med kortare och koncisa inlägg. Jag säger: - många bäckar små, att styra om utgifter och söka nya jobb är alltid ett bra sätt att boosta portföljen.

    Keep It Up!

    MVH VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sent svar, men kul att du följer bloggen!

      Radera