onsdag 21 augusti 2019

Investmentbolag

Senaste tiden har gått fort, och det har mest varit roligt på jobbet. Jag är inte särskilt FIRE-benägen i vanliga fall och ännu mindre nu.

Trots det kommer jag inte att sluta vara sparsam. Sparandet är en trygghet, för tider då det slutar gå bra för företaget jag vid det tillfället jobbar på, eller utifall att kollegorna byts ut till det sämre. Att slösa bort alla pengar på skräp som marknadsföringsavdelningarna på diverse företag försöker skapa ett behov av har jag ingen nytta av.

Investeringsmässigt har jag senaste tiden sålt av lite småinnehav och ökat i investmentbolag, lägger man inte väldigt mycket tid på börsanalyser är det svårt att slå index, och investmentbolag lägger mycket tid på analyser och bör därför kunna slå index över tid. Latour, Industrivärden och Kinnevik har jag ökat i senaste tiden. Jag vill även lägga mer i utländska investeringar, men det känns dyrt när kronan är så svag som den är, hur gör ni med utländska investeringar när kronan är så svag?

6 kommentarer:

  1. Hej Mini.
    Visst är det så att sparande ger en trygghet i mer än ekonomiskt hänseende. Nattsömnen blir tusan så mycket bättre när man har lite flis sparat i buffert! Och har man sedan lite fonder och aktier i en pengamaskin så vet man att på lång sikt kommer det att gå bra. Investmentbolag har bevisligen slagit index över många år och är nog att rekommendera att ha i sin portfölj. Jag tror du gör helt rätt.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det viktigaste är ju ändå att ha någon sorts buffert, att leva på kredit kan inte vara kul. Jag har inte testat det, och kommer inte att testa i framtiden heller.
      Ja, jag tänker att investmentbolags hela affärsidé är ju att vara långsiktiga ägare i bolag som de tror på, så om de på sikt går sämre än index så har de verkligen gjort något fel.

      Radera
  2. Jag fokuserar också på investmentbolagen. Det känns lite tryggt på något sätt, samtidigt som man ändå är med i "aktiematchen" :-)

    Må så gott!
    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eftersom många fonder inte ens slår börsen så är det svårt som småsparare att göra det, men investmentbolagen har gått bra historiskt1

      Radera
  3. Jag tycker också investmentbolag utgör en bra grundplåt. Angående utländska investeringar så har jag tyckt kronan varit "låg" sedan länge men den har ju bara fortsatt nedåt så i sak försöker jag undvika tänka på den i termer av "rätt värde". Över tid bör det jämna ut sig. I alla fall om man avsatt en del av sitt regelbundna sparande i utländsk valuta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill egentligen också tycka det, men jag har rätt lite i utländska investeringar och hoppas på att kronan ändå inte kommer fortsätta vara så svag som den är. Men det kan ju vara så att den faller ännu mer, kör mest på svenska aktier för tillfället ändå. Kronan är ju lägre än den varit på väldigt länge nu.

      Radera