måndag 6 januari 2020

Mål för året 2020

Senaste tiden har jag sålt av lite aktier då jag senare i år kan behöva tillgång till lite kontanter, bland annat för att jag tror att jag kommer få betala tillbaka på skatten, ett par resor som kommer att kosta samt lite annat.

Jag har för närvarande minskat exponeringen lite och har 250.000 kr i egna besparingar på börsen (alltså exkl. tjänstepension) och målet för i år är att spara minst 10.000 kr per månad. Målet blir att ha 400.000 på börsen totalt vid årets slut då jag hoppas på lite börsuppgång också.

Förra årets mål på 500.000 kr på börsen och i räntor uppnåddes inte riktigt trots ett bra börsår, och då räknade jag in tjänstepension och Lendify. Mitt nya sätt att räkna inkluderar bara mina självsparade tillgångar på börsen, och inget annat.

Det nya upplägget kommer att göra det lättare att skapa grafer på bloggen. I år har jag inte några specifika mål på hur mycket av tillgångarna som kommer att vara utomlands, om kronan går upp lite kommer jag att investera mer utomlands, annars mer i Sverige. Från och med nu kommer historiksidan att uppdateras varje månad.

I år är målet exakt 70 inlägg på bloggen, tidigare år har jag haft antingen maxantal eller miniantal, men detta år är tanken alltså ett exakt antal. Jag kommer att stämma av hur jag ligger till när halva året har gått.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar