lördag 15 februari 2020

En kort kläm

I juni 2019 kostade en Teslaaktie 177 dollar. Igår kostade den 800 dollar. Även om jag hade köpt Tesla för ett betydande belopp när den var billig så hade det förmodligen inte varit en chans att jag hade väntat ända tills nu med att sälja.

Att många traders har kortat aktien och nu får betala överpris, vilket bidrar till en short squeeze när kortarna har försökt ta sig ur. Det har gynnat de som tror på Tesla, men få hade nog räknat med en uppgång som denna. Förmodligen kommer den inte ligga kvar på denna nivå länge, så det borde verkligen vara ett bra säljläge för alla som äger den nu. Även om jag hade sagt detsamma när den stod i halva dagens värde.

Hade jag köpt aktien och den sedan gått upp med hundra procent sen jag köpt så hade jag nog som sagt garanterat sålt den, och det svåra med högriskaktier är att behålla tillräckligt länge när den är på väg upp. Detta tycker jag sammanfattar rätt bra varför jag inte vill spekulera i högriskaktier.

7 kommentarer:

  1. Jag är väldigt sugen på att korta den aktien. Men när? Priset speglar inte värdet så den kan lika gärna fortsätta till 1000 eller 2000. Det skulle bli plågsamt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag känner att den är för opålitlig för att röra alls.

      Radera
  2. Jag tvivlar på elbilens framtid som ersättning för dagens bensin- och dieselbilar. Den är däremot lämplig för lokaltransport och -distribution.
    Jag kan också tänka mig att de gamla trådbussarna kan komma tillbaka som ett alternativ till spårvagnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns många saker som kan bli svårt för elbilar, ett tag framöver kommer priset att vara en av dem. Trådbussar vet jag inte vad jag tror om, många skulle nog vara emot det här då det inte är så snyggt för stadsbilden. I Riga och Tallinn finns det ju trådbussar, och det ger lite öststatskänsla tycker jag.

      Radera
  3. Livet kan vara knepigt och tro mig, livet har spelat många knep på mig, jag tror aldrig på voodoo eller stavningskastningar även om jag har läst några böcker om dem. En speciell man som heter Dr Ajayi bevisar för mig att voodoo / spell-casting är verkligt och existerar. Jag heter Sarah och jag är 45 år med tre barn och en kärleksfull man som make. i 8 goda månader var jag i ett deprimerat tillstånd eftersom min man vaknade en viss morgon och lämnade huset med några av sina kläder utan någon förklaring, jag väntade på att han skulle komma hem den dagen men han var inte någonstans att hitta, jag ringde och sa att han inte längre var intresserad av vårt äktenskap igen eller barnen, detta förde kylda på min hud och jag var i chock eftersom jag inte kan komma ihåg att vi hade några problem, jag fick senare reda på att han var med en annan kvinna, alla samtal och ansträngningar för att få honom att komma hem igen var ett misslyckande, han uppträder som om han aldrig har känt mig förut. Jag läste en artikel på en webbplats när jag såg ett vittnesbörd om en kvinna som hävdar att Dr Ajayi hjälpte henne att lösa sina familjeproblem och hon tappade hans kontakt. Jag valde kontakten och meddelade stavmästaren Dr Ajayi, jag förklarade mina problem för honom, han sa att jag inte borde oroa mig för att allt kommer att gå bra. Jag tvivlar på det men bestämde mig för att ge det ett skott. Jag fick höra vissa saker att göra som jag gjorde, vet du att 3 dagar efter trollformningen på en morgon hörde jag en bank på dörren, det var min man som stod utanför, han sa att han inte visste vad han gjorde och kan inte ens komma ihåg hur lång tid har varit ute i huset, jag är väldigt glad att få min man tillbaka och alla tack för Dr Ajayi, stava caster, sedan jag kontaktar honom, har mitt liv gått smidigt och jag vill ha folk där ute går igenom mitt tidigare villkor för att få en snabb hjälp och det är därför jag delar mitt vittnesbörd. Så om du går igenom någon form av livssvårigheter, kontakta Dr Ajayi via e-post: drajayi1990@gmail.com eller Whatsapp: +2347084887094 och du är glad att du gjorde det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha en "stavningskastare". Det är ju briljant, kasta på mig när jag får ett dyslektiskt anfall.

      Radera