söndag 20 juni 2021

Snabba cash

Jag började nyligen se tvserien Snabba cash. Jag tänkte att man kunde lära sig hur man tjänar pengar snabbt i den. Men skämt åsido, jag trodde att den var baserad på boken. Med facit i hand hade den inte mycket likheter med boken, så namnet kändes mest valt för att dra till sig tittare då boken är en storsäljare, och med mig funkade det ju uppenbarligen!

Jag tyckte att den var helt okej för att vara en svensk serie och kul att se miljöer man känner igen sig i.

Gangsterdelen kan jag inte bedöma trovärdigheten på då jag har dålig koll på hur saker funkar där, men den kändes ganska trovärdig. När det kommer till företagsdelen kändes det som att manuset kunde ha varit bättre för att kännas trovärdigt. 

För att inte spoila för mycket har huvudpersonen startat ett företag där de slänger ut sig lite buzzwords som algoritmer och machine learning och företaget är i tidig startfas. Företaget ska börsintroduceras, men det verkar inte ha så många kunder än och bygger i princip på två personer, huvudpersonen Leya samt en programmerare. Det är alltså ganska oklart hur någon kan vilja investera och varför ett sånt bolag snabbt skulle gå till börsen. Dessutom vill huvudinvesteraren inte ha in andra investerare, så vad det ska göra på börsen är ganska förvirrat.

En annan sak som gör tittaren fundersam är hur mycket andra saker än att driva företag som huvudpersonen Leya har tid med. Hon verkar inte ha så stort fokus på själva företaget och är både ensamstående mor, samt jobbar på restaurang samtidigt som hon driver ett företag som alltså är på gång att börsintroduceras.

Med tanke på hur dåligt det mesta av utbudet på Netflix är så blev jag ändå positivt överraskad av serien hittills!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar