måndag 12 februari 2018

Ett annat innehav

Jag har lite aktier i Oscar Properties och har ökat nu senaste veckan när aktien har fallit på rapporten. Detta är såklart en högriskaktie, men jag vill ha några chansningar i portföljen. Självklart har de tagit stryk senaste tiden då bostadspriser har fallit och köparna är mer försiktiga, men eftersom de utvecklar unika bostäder som verkligen sticker ut och kan bli nya landmärken så tror jag på dem på längre sikt, om inte bostadsmarknaden kraschar totalt. Jag är intresserad av arkitektur och är trött på att de flesta nya byggnader i Sverige är väldigt tråkiga, de flesta ser likadana ut och har väldigt lite spännande detaljer. Även om bostäderna ligger i mer attraktiva lägen och har snäppet bättre design än ren betong så känns det som att vi är på väg mot ett nytt miljonprogram. Precis som miljonprogrammet är dagens byggnader inget vi kommer att kunna vara stolta över om 50 år. Oscar Properties har coola byggnader och tvärtom allt som miljonprogramsbyggnader är. Bra produkter brukar sälja trots relativt höga priser. Oscar Engelbert som är VD är storägare och jobbar på att fokusera verksamheten mer på det de gör bäst. Dessutom ökade Staffan Persson som sitter i styrelsen och är en duktig investerare sitt innehav i höstas.

I fredags ökade jag lite i flera av mina huvudinnehav genom superlånet med Avanza. Det är första gången jag använde kredit för att köpa aktier och jag kommer aldrig att belåna mig mer än jag kan betala tillbaka på kort sikt, men denna gången köpte jag bara för ett par tusen för att se hur det funkade. Det var smidigt och jag kan tänka mig att använda detta när börsen om börsen faller hyfsat mycket, men denna gång kommer jag att betala tillbaka nästa vecka när lönen kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar