onsdag 7 februari 2018

Tobii och Starbreeze

Jag har tänkt gå igenom mina huvudinnehav eftersom här på bloggen, idag går jag igenom två teknikföretag. Min investeringsstrategi har fokus på företag som är stabila och har visat sig lönsamma en längre tid. Dock gör jag vissa undantag då jag vill investera i företag som jag tror har chans att kunna växa.

Eftersom jag är intresserad av teknikbranschen och VR förmodligen kommer att bli stort så vill jag ha investeringar i relaterad teknik. De två bolag som jag har som kan tjäna på VR är dels Tobii och dels Starbreeze. Tobii är även världsledande inom eyetracking utanför VR vilket jag tror kommer att kunna ha många tillämpningar i framtiden. Förmodligen inte i samma utsträckning som pekskärmen växte när smarta telefoner slog igenom, men jag tror att det finns potential i tekniken hursomhelst.

Starbreeze har sitt eget VR-headset vilket jag tycker är intressant då de även täcker större synfält än konkurrenterna och de verkar satsa lite mer på B2B än B2C än huvudkonkurrenterna. En annan anledning som talar för Starbreeze är att de är bra att ha återkommande kunder på sin spelserie Payday, och i år släpps deras version av Walking Dead, vilket bygger på den väldigt framgångsrika serien. Eftersom tvserien är väldigt populär lär de få många spelare av spelet, och om de lyckas tillämpa samma affärsmodell som för Payday med återkommande kunder så ser jag bra potential i spelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar