måndag 28 januari 2019

Uppgång har slagit lönen

Denna månaden är första gången som mina investeringar för månaden har gått upp mer i kronor räknat än vad jag fått i lön. Att börsen gått upp så mycket är delvis en rekyl på höstens nedgång, och eftersom börsen går upp och ner i perioder så är värdet egentligen inte så relevant. Men det säger ändå något om att mina tillgångar på börsen har kommit upp i en viss nivå och att för varje månad som går så ökar mitt konto procentuellt mindre och mindre i procentuella termer.

Atlas Copcos rapport idag mottogs väl av marknaden, och utdelningshöjningen var också generös, så jag är glad att det är ett av mina större innehav. En annan börsrelaterad nyhet är att Oscar Properties VD är anmäld för bokföringsbrott. Dessutom lämnade deras finanschef bolaget förra veckan.

Jag är glad att jag gick ur innan jag hade hunnit investera för mycket i dem och ser den investeringen som en lärorik läxa att inte investera i små bolag som inte har så mycket historia och där det är oklart hur bra ledning de har. Att köpa aktier bara för att ett bolag har intressanta produkter är något att undvika när bolagets ledning inte har bra historik och tidigare ha gjort ett bra jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar