fredag 13 mars 2020

En månad senare

Idag är det fredag den trettonde. Det känns som att vi redan haft nog med otur denna vecka.

I mitt inlägg här för nästan en månad sen funderade jag om det skulle komma några köplägen snart. Jag undrade då varför börsen inte gått ner när produktionen i Kina stått still ett tag, och nu med facit i hand är läget ett annat. Vad som krävdes var alltså att viruset spred sig utanför Kina. Jag är ändå övertygad om att börsen hade gått ner en del även om viruset hade stannat där.

Nu är frågan istället hur länge samhället kommer att stå still, och hur mycket diverse åtgärder kommer att hjälpa. På lång sikt brukar börsen gå upp, men det kan kännas som en klen tröst nu när många sett sina tillgångar falla med trettio procent. Min portfölj har gått strax bättre än index, men det är inte mycket till tröst i dagar som dessa.

När jag kom till jobbet i måndags hörde jag att kollegor som inte brukar prata om börsen pratade om den. De sa att den fallit med sju procent. Jag kollade och det var tydligen sant. Det var mycket då, men nu känns den nedgången mild om det hade stannat där.

Eftersom osäkerheten är stor för när världen har återgått till ett hyfsat stabilt läge igen så går det inte att veta om börsen har överreagerat eller inte. I vanliga orosperioder har Bitcoin tidigare gått upp, men nu har det fallit mer än börserna, det blir intressant att se hur det går. Hoppas inte att denna kris utlöser andra oväntade svagheter i de ekonomiska systemen. En riktig finanskris vore inte direkt jättekul. Jag köper på mig lite mer nu ändå, på lång sikt bör det löna sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar