onsdag 27 januari 2021

Reddit och börskaos

Ingen börsintresserad har väl missat senaste veckan på börsen?

På Reddit har det skrivits om en del väldigt blankade aktier, som en hel del småsparare har börjat köpa på sig. En anledning verkar vara för att jävlas med blankarna, sen har fler hakat på för att själva göra bra affärer. 

Själv har jag hört att många runt mig som i vanliga fall aldrig pratar om börsen har börjat prata om Gamestop, Nokia och fler aktier som rusat. Detta är ännu ett exempel på hur det kan vara farligt att blanka aktier, ibland sker plötsliga kursrusningar helt utan någon anledning med fundamenta bakom. Förmodligen lär trenden fortsätta med fler aktier. Det kan vara intressant att hålla utkik på Reddit, även om jag själv ser det som för riskfyllt och väljer aktier långsiktigt.

Det är kul att fler får upp ögonen för börsen, men lite tråkigt att det brukar vara i sammanhang som detta det händer. Själv har jag tänkt relativt lite på börsen senaste tiden och min portfölj tickar på som vanligt, men nu senaste veckan har det varit svårt att undvika börsfokus. 

Frågan är om fenomenen senaste veckan är början på slutet av börsspurten som varit senaste tiden, det brukar ju sägas att när taxichauffören pratar aktier är det dags att passa sig.

Vem anade att Gamestop kunde erbjuda detta?

 


När de i vanliga fall erbjuder detta

 


2 kommentarer:

  1. Haha visste inte att Gamestop var börsnoterad. Där ser man. Tack för den intressanta informationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte heller det förrän för någon vecka sen, men nu är det svårt att missa med tanke på all uppmärksamhet!

      Radera