lördag 10 april 2021

Inte så köpsugen

Nu i veckan har nytt börsrekord slagits igen. P/E-talen på börsen i USA börjar närma sig lite väl höga nivåer och priserna på många tillgångar närmar sig bubbelvarning. Tesla till P/E 1080 eller en digital tavla för 70 miljoner dollar: https://www.forbes.com/sites/abrambrown/2021/03/11/beeple-art-sells-for-693-million-becoming-most-expensive-nft-ever/ låter inte alltför lockande. 

Det finns såklart en viss sannolikhet att ekonomierna rusar i och med att fler blir vaccinerade, men om det börjar komma minsta svaga tecken i ekonomin borde en börsrekyl vara nära.

Själv har jag sålt av lite aktier i bolagen som gått dåligt senaste året och satsar lite mer på investmentbolagen jag har. Jag har inte nettoköpt aktier senaste tiden utan har mest placerat om lite för att gå mot färre antal bolag. Min andel likvida tillgångar börjar bli lite stor, men jag känner verkligen inte att det är köpläge just nu. Inte för att jag egentligen tycker att det brukar vara bra att försöka tajma marknaden men denna gång väntar jag lite.


    P/E historiskt, 2001, 2008 och 2021 utmärker sig något

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om denna analysen. Vi får se hur det slutar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, någon gång lär det kännas mer köpläge än nu i alla fall!

      Radera