lördag 14 december 2019

Några utdelingsinvesteringar

Egentligen har jag mer total avkastning än utdelningar som mål, men det är onekligen trevligt att få utdelningar. Det är egentligen en tankefälla, då utdelningar minskar bolagets värde och därför åtminstone teoretiskt sänker aktiekursen med motsvarande värde.

Två saker som talar för utdelning är ändå att bolag med stabil och stigande utdelning har slagit index över tid då detta brukar indikera bra bolag.

Hursom, senaste veckan har jag i tidig julklapp till mig själv köpt på mig mer XACT högutdelande samt Realty Income då denna har fallit senaste tiden och jag har varit sugen att köpa bolag av denna typ.

2 kommentarer:

  1. Hej Minimalistspararen. Instämmer inte till fullo.

    Ett exempel: Om ett företag årligen delar ut 10% av värdet och värdet på aktien antas vara 100 kr. Efter 10 år skulle aktien vara värdelös.

    Så är det ju inte och anledningen är att företagets intjäningsförmåga kvarstår trots att pengar skiftats ut.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer ju på ett sätt, men värdet försvinner ju ut från företaget. Motsvarande värde för ett företag som inte delar ut skulle ju vara kvar i företaget i det fallet och aktievärdet mycket högre.

      Radera