tisdag 4 maj 2021

Fuck off-kompetens

Förutom fuck off-kapital kan det vara bra att ha fuck off-kompetens. Om du är kompetent inom ditt arbetsområde och jobbar inom ett område där det utbildas för få så är det klart lättare att gå till chefen och säga tack och hej.

Jag börjar bli på den nivån att jag verkligen bara vill gå och säga hejdå och inte komma tillbaka till jobbet. Som tur är så har jag jobbat mot att bli eftertraktad på arbetsmarknaden vilket skulle hjälpa om väljer att slå slag i saken, det gör även att min motivation till att lära mig mer inom jobbet ökar. Ju mer man lär sig desto lättare att lämna skeppet.

Eftertraktad kompetens är alltid bra att ha, även om man väljer FIRE så finns det lättare möjlighet att ha småuppdrag vid sidan som inte känns som ett jobb men ändå kan vara en extrainkomst.

En sak jag är otroligt trött på är att många på jobbet verkar ha för lite att göra/inte är tillräckligt kompetenta för att utföra något vettigt arbete. Resultatet blir att de bjuder in till extra många möten för att själva fylla upp sin tid. Det kan vara olika hos olika arbetsgivare, men jag antar att det bara är olika grader i helvetet.

2 kommentarer:

  1. Har också funderat i dessa tankar utan att riktigt ge det en klar definition. Hög kompetens är alltid bra om man vill göra en comeback eller konsulta i arbetslivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kompetens är lite som kapital för att bygga upp säkerhet!

      Radera