fredag 25 juni 2021

Semester nu eller sen?

När det kommer till semester är jag precis som med pengar sparsam och vill använda den så strategiskt som möjligt. En stor fördel med att inte ta så mycket semester på sommaren är att det är klart lugnare arbetstempo. Eftersom min arbetsgivare tycker att det är viktigt att vi har bemanning på sommaren och det ändå är väldigt lugnt så brukar jag ha ganska lite semester på sommaren, och mest ta ut långhelger då det inte drar så många semesterdagar samtidigt som jag hinner bli utvilad.

Dessutom nu när det är mycket distansarbete är det lätt att ta en långlunch och hänga ute i solen, eller bara se till att flexa och jobba mer dagar när vädret är dåligt och kompensera när vädret passar bättre för att ha korta dagar.

Jag tar gärna ut semester under perioder då det är bättre att resa och vara borta från Sverige, typ sen höst eller vinter. Det passar även bra för mig att vara borta då arbetsplatsen är stressigare i dessa perioder. Jag ser flexibel arbetstid som en av de bästa förmånerna med kontorsjobb, till skillnad från till exempel lärare som har långa sommarlov men inte så flexibla tider när de väl jobbar.

Hur tar ni ut semester och hur flexibla är era arbetsgivare? Ha en trevlig midsommar förresten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar