söndag 8 juli 2018

Bli grymt rik och fri i hängmattan med aktier och börsens psykologi innan 40

Det finns många böcker på svenska om hur man blir rik och hur man sparar sig till frihet, det har varit stor inflation på böcker av denna typ senaste åren. Jag har läst flera och utan att nämna någon specifik så innehåller de ungefär samma budskap och strategi så tänker jag sluta med detta. Med tanke på hur mycket överlapp det finns så lär jag mig inget nytt. Vilken är er favoritnybörjarbok?

Nybörjarböckerna brukar vara ett par hundra sidor och innehålla informationen som finns under Bli rik fast med fler exempel. Den kommande tiden kommer jag att läsa mer böcker om statistik och psykologi för att lära mig mer om börsen. Thinking fast and slow och The power of habits är två favoriter och fler lästips mottages gärna.

Skönlitterära tips går också bra, jag gillar att variera min läsning.

5 kommentarer:

  1. Hej och grattis till din blogg, tyvärr finns det redan ett hundratal ekonomibloggar och ett antal "jag-vill-bli-rik-snabbt"-bloggar så bli inte besviken om inte så många hittar till din sida.

    Hade själv tänkt plöja igenom och recensera de vanligaste "bli-rik-böckerna". Får se om jag någonsin kommer så långt. Här är några jag nyligen läst:

    Hjärnkoll på pengarna : få råd med dina drömmar av Elin Helander
    Bygg en förmögenhet : fixa familjens ekonomi av Joel Bladh
    Kulor, cash & kosing - Konsten att få ut mer av sina pengar av Charlie Söderberg, Mathias Andersson

    Håller just nu på med "Så kan du också bli miljonär innan 30 och pensionär innan 40" som jag även följt som blogg.

    Jag måste hålla med dig om att de flesta tar upp liknande aspekter. Börja spara tidigt, bestäm hur mycket du ska spara (sparkvot), minska dina utgifter, betala av dyra SMS-lån, sluta äta ute, laga din mat själv, gör gratisaktiviteter, låna böcker på biblioteket, sälj bilen, ta ett extra jobb osv. Oftast samma råd i olika tappning men ibland blir man förvånad när någon nämner något nytt!

    Vidare antas ofta att varje sparad krona kan placeras till ca 8% ränta på börsen (snittavkastning de senaste xx åren), eller i indexfonder. Vissa anser att blandfonder, räntefonder eller till och med guld kan vara bra alternativ.

    Det fokuseras ofta på hur mycket du kan spara på ibland rena nonsensidéer medan placerandet av pengarna hastas förbi relativt snabbt. Även de mest tekniskt avancerade bloggarna lämnar ibland det fortsatta förvaltandet av placeringarna utan vidare kontroll mera än en gång per år kolla innehavet med kommentarer som att "det jämnar utsig över tid" och "i det långa loppet stiger alltid börsen". Jag säger inte att detta är fel men det kännas som en obalans att nästan allt fokus läggs på sparandet medan själva tillväxten lämnas mera åt slumpen. Då både den allmänna inflatinonen (ca 2%) samt avkastningsskatten på ISK/Kapitalförsäkring (0,44%) delvis äter upp sparbeloppet är placering med god avkastning viktig. Visserligen är aktie- och fondplacering ett eget ämne som många gånger är svårt att ge allmänna råd om men jag tycker nog att många böcker kunde ta upp detta lite bättre än de gör.

    Lycka till i ditt sparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med inlägg från ny person! Det vore kul med recension och jämförelser mellan böcker så nya vet var de kan börja. Personligen skriver jag mest på bloggen för att få ner mina tankar i skrift, men jag tycker också att det är kul med interaktionen mellan olika bloggar!

      Radera
  2. Hej, lite i kontrast till ovan upplever jag att en del ”sparpoddar” endast pratar börs och inget om privatekonomi eller hur man sparar pengar (lägre utgifter)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback! Har du lyssnat på hundra första avsnitten av sparpodden? Där går Günther och Jan igenom allt från hur man kan spara pengar på billigare abonnemang till att köpa andrasorteringens knäckebröd. Jag tycker att det enda viktiga är att alltid hitta lägre priser på saker man behöver och skära ner på saker man inte behöver, men bloggare är såklart bra att ta inspiration från.

      Radera
    2. Tyvärr finns det för många podd:ar för att kunna följa alla. Jag följer Börspodden med John och Johan, mest börssnack och intervjuer med intressanta personer. Dock mest för de redan frälsta. Unga aktiesparare hade en pod kallad PrataPengar som lades ned i december, de etthundratvå avsnitten går nog fortfarande att lyssna av. Många av dessa innehåller grundäggande råd om det mesta som rör sparande. Kan rekommenderas.

      Radera