fredag 6 juli 2018

Varför spara?


Jag ser till att jobba med saker jag tycker är roligt. När jag var student trodde jag aldrig att arbetslivet skulle kunna vara så roligt som det faktiskt blev. Innan jag pluggade hade jag bara haft tråkiga jobb som inte var stimulerande och eftersom ord som jobba och jobbigt hänger ihop så trodde jag att det skulle vara jobbigt att jobba, men så är oftast inte fallet för mig.

Att träffa många andra med samma intressen och jobba tillsammans i projekt är kul. Samtidigt som det är trevligt att hänga och fika med arbetskamrater.

På så sätt ser jag ingen anledning att sluta jobba när jag har tillräckligt mycket pengar för att bli ekonomiskt fri, men som jag sagt tidigare så går det att diskutera hur många timmar per vecka som vore lagom.

Att ha en ekonomisk frihet ger dock mer möjligheter än att vara beroende av sitt jobb som försörjning. Frihetskänslan av att kunna ta ledigt ett år och göra vad jag vill skulle vara trevlig. Och om företagskulturen skulle förändras så vore det skönt att ha alternativet att sluta när som helst utan att ha hittat ett nytt jobb. Vad är er största drivkraft till sparande?

2 kommentarer:

  1. Själv har jag aldrig varit smart nog att kunna jobba med något roligt. Blev egenföretagare. När jag nått mitt minimi-kapital så slutar jag arbeta ögonblickligen, säljer hus, hem och alla möbler + onödiga prylar som jag inte redan avvecklat och flyttar till billigast möjliga boende i sydostasien. Jag är så fruktansvärt färdig med stress och att aldrig hinna göra det jag vill. Jag har ca 3 år kvar innan frihet, dvs frihet för mig, inte som för övriga Fire-människor som anser sig behöva minst 10 miljoner per familjemedlem för att våga sluta jobba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår känslan av att vara trött på stress osv! Speciellt om arbetsuppgifterna inte är kul. Hur har du bestämt hur mycket du behöver för att känna dig ekonomiskt klar förresten? Om du äger hus så lär du ju ha fått en del hjälp på vägen senaste året förresten!

      Radera