söndag 23 september 2018

Hur mycket tid på börsen?

Många som hänger på ekonomibloggar och finanstwitter verkar lägga väldigt mycket tid på detta. Vissa svarar på väldigt många inlägg om dagen och twittrar hela tiden. Jag föredrar bloggar framför Twitter då längre texter brukar ha lite mer intressant innehåll än några hundra tecken.

Själv försöker jag hänga så lite som möjligt men vill ändå hålla mig uppdaterad. Det blir lätt att det tar för mycket tid, det blir lite kontraproduktivt att lägga för mycket tid på börsen för att få frihet om man blir beroende av att hela tiden följa finansvärlden.

Både bloggande och investerande tog mer tid för mig förut, men nu när jag är igång ordentligt och har en portfölj jag är nöjd med att inte behöva göra för mycket ändringar i annat än nyinsättningar så behöver jag inte lägga så mycket tid.

Hur mycket tid lägger ni på börs-/sparsamhetsbloggar i snitt en vanlig dag?

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att det kanske inte är optimalt att ligga på alltför ivrigt, för en psykologiskt negativ verkan om man vill vara långsiktig. Jag lägger i snitt 2-3 minuter åt dagen åt själva innehaven, men säkert någon timme av surfande på andras bloggar. Twitter är jag inte på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina inlägg är ju också rätt långa, det måste ta tid att skriva dem! Mina inlägg tar ganska olika tid, beroende på hur mycket inspiration jag för tillfället har och om jag skriver om något jag tänkt mycket på. Men som sagt tar det lite tid att läsa andra bloggar, Twitter blir mindre och mindre för min del.

      Radera
  2. Som bloggare lägger jag mycket tid på både Twitter och bloggen (allt för mycket antagligen). Däremot sköter sig portföljen faktiskt ganska bra själv och den kan jag faktiskt lämna obevakad under flera månader om jag vill.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra, att byta strategi ofta har ju visat sig att ge sämre avkastning än index på sikt, om man inte verkligen lägger mycket tid på börsen, som duktiga daytraders och så.

      Radera