fredag 28 december 2018

Börsavslutning

Sådär! Då var det börsåret över. Hur gick det för er?

Det hade kunnat gå bättre, men jag hade lite extra likvida medel samt räntefri kreditlina som jag har köpt upp nu i slutet, på "mellandagsrean", så förlusten är inte lika stor som om jag hade gjort storköp under sommaren. Eftersom jag har kommit igång ordentligt med börsen i år tack vare att jag inte längre behöver tänka på bostadsköp, så har mina tillgångar på börsen tredubblats detta år. Men jag lyckades inte riktigt nå upp till årets mål på 333.333 kr. 

Eller, om man räknar bort skulden i min kreditlina så är strax över det beloppet exponerat mot börsen nu, så på ett sätt klarade jag ändå målet. '-'

Hade jag satt in pengarna på sparkonto över året så hade mina tillgångar varit högre än nu när de var på börsen, jag lyckades ändå klara mig utan att mina tillgångar gick ner alltför mycket i absoluta tal. 

Framtiden kommer garanterat att bjuda på större förluster, när en björnmarknad kommer och den investerade summan har växt sig större. Det viktiga långsiktigt är ändå att ha tillgångar på börsen, sannolikheten för att den inte går upp över tid är väldigt låg. Det var det om portföljen, nu är börsen stängd till onsdag, så nu slipper jag tänka på den mer i år.


Avanza har en funktion för att se lite intressanta siffror för året:
 

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera