tisdag 25 december 2018

God fortsättning

God fortsättning på er!

Nu när julafton är över så börjar tidningarna i vanlig ordning skriva tips på hur man byter in eller säljer julklappar som var oönskade. Att något är fel när konsumtionen är så utspridd att folk shoppar bara för att shoppa och ger bort saker som mottagaren inte ens vill ha trots att det är en gåva borde väl inte vara alltför kontroversiellt. Om tidningarna istället hjälpte folk innan jul att uppmuntra att skära ner på julklapparna istället för att uppmuntra till shoppinghetsen så hade det varit bra.

Själv tycker jag att det är kul att hitta julklappar som passar en viss person, men att bara slentrianköpa skräp och ge bort för att man känner sig tvungen känns ganska onödigt, ännu värre när vissa tar lån för att kunna köpa dessa. Något är fel då folk innan jul blir stressade av att hinna köpa massor av julklappar som mottagarna i många fall ändå inte uppskattar.

Eftersom jag behöver lite nya kläder så kommer jag ändå att passa på att köpa några plagg på mellandagsrean, men självklart då saker som jag behöver och inte shoppa onödiga saker bara för att det är billigt.

I år har jag ändå hört fler än vanligt som insett att det är något fel på shoppinghysterin innan och efter jul, och på flera håll har jag hört att folk har dragit ner på antalet julklappar, men siffrorna verkar inte tala för det då shoppingdagar som black friday och så vidare verkar slå nya rekord varje år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar