torsdag 10 maj 2018

Digitala säljare

Skulle du vilja ha en säljare som hela tiden sitter i ditt vardagsrum och lyssnar på dig och lär känna dig och dina beteenden för att kunna sälja så mycket som möjligt till dig? En säljare som lyssnar på dig dygnet runt och antecknar allt du säger?

Själv är jag inte så sugen på att ha det, och vill av samma anledning inte ha Amazon echo eller någon annan smart högtalare eller smart TV för den delen. Jag ser att det finns fördelar med röststyrning för vissa saker, men jag tycker att nackdelarna väger över.

Amazon echo säljer väldigt bra i USA, jag kan inte förstå varför så många vill ha en röststyrd apparat som är till för att lyssna på dig och som är framtagen av världens största e-handelsföretag.

En annan produkt som vill sälja så mycket som möjligt till dig är Amazons Kindle. Jag har själv en Kindle och trots att jag har betalat för den så vill den pusha reklam till mig. Det finns guider på internet på hur man tar bort detta, så det har jag såklart gjort. Jag har den dessutom alltid i flygläge och överför böcker via sladd. Jag är väldigt nöjd med e-boksläsare som produkt då jag kan ha många böcker med mig på resor utan att behöva släpa, men jag vill ha en reklamfri sådan. Så om ni har tänkt att köpa en så rekommenderar jag  att kolla upp något märke som inte är så låst till sitt eget format och dessutom inte pushar ut reklam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar