måndag 14 maj 2018

Varma dagar

Kristi himmelsfärdshelgen har bjudit på riktigt bra väder och det verkar även märkas i bloggvärlden. Färre verkar ha uppdaterat än vanligt och förmodligen spenderat sin tid i solen istället, börsen har ju också fått en och en halv dag extra ledigt denna vecka.

Jag har passat på att läsa några böcker som jag lånat på biblioteket, jag brukar inte köpa böcker då jag inte vill ha onödiga saker hemma och för att det är onödigt att spendera pengar på något man oftast bara använder en gång.

Jag läste bland annat Boo.com och IT-bubblan som sprack av Gunnar Lindstedt. Den är skriven 2001 mitt under IT-kraschen och beskriver hur boo.com startades och hajpen kring bolaget. Det är helt sjukt att de fick in över en miljard i riskkapital utan att ha tjänat en enda krona. Eftersom jag var för ung för att ha koll på IT-industrin under bubblan så har jag svårt att förstå hur det kunde gå så fel. Det enda grundarna av boo.com verkade ha rätt om var att handel på nätet skulle bli stort. När deras e-butik till slut lanserades var den väldigt prestandakrävande och långsam, det tog flera minuter att byta färg på ett plagg på hemsidan och oftast avbröts köpen innan de var genomförda och en dator med hög prestanda krävdes. För att handla kläder online, inte för att spela spel eller något som har en rimlighet i att vara tungdrivet. Boken var intressant och jag blir sugen på att läsa fler böcker om IT-kraschen.

Angående det fina vädret så är inte så kul att behöva vara tillbaka på kontoret nu i veckan när vädret ska hålla i sig, men jag är ändå glad att jag har ett jobb jag gillar och dessutom flexibla arbetstider så att det går att komma tidigt och sluta tidigt och sen kunna spendera lite tid i solen efter jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar