torsdag 7 februari 2019

Minimalistisk som ett troll

Förmodligen syftar uttrycket "rik som ett troll" inte på att nättroll har mer tillgångar än övriga befolkningen. Om jag får gissa så skulle jag snarare gissa på att motsatsen gäller för nättroll, det kanske inte är de mest framgångsrika personerna som har att trolla som hobby. Men vem vet?

Att leva minimalistiskt ger möjligheten att kunna bli rik som ett troll, då inte shopping äter upp alla ens pengar. Själv har jag har nyligen ramlat över flera artiklar om personer som vill leva minimalistiskt och räknar antal saker de äger, en del har till och med koll på exakt hur många klädesplagg de har. Själv vill jag mest skära ner på saker då att äga många saker ofta bidrar till onödiga utgifter och onödigt brus att ha koll på. Minimalism som begrepp känns lite uttjatat, men jag är hellre minimalistisk än motsatsen.

En projekt jag har för tillfället är att minska är min elförbrukning då elpriset senaste tiden har gått upp, vilket min elkonsumtion också har.  I princip alla mina lampor är nu utbytta till LED, då de drar väldigt lite el och jag dessutom hittade billiga sådana.

4 kommentarer:

  1. LED är aldrig fel! Det kan kännas som en dyr investering men det får man tillbaka på varje månad :)

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas att det blir en signifikant skillnad nu!

      Radera
  2. Jar gått från ca 250 kWh per månad för åtta år sedan (genomsnitt taget över hela året), då jag halverade det till 120 kWh per månad. Efter några år av lite finlir halverade jag det igen till 60 kWh per månad de senaste fyra åren.
    Nu är siktet inställt på ytterligare en halvering, dvs ca 30 kWh per månad kommande år, men det blir extremt svårt ju lägre man kommer.
    Med en 25år gammal kyl-fryskombination som hyresvärden endast byter när den slutat fungera så kommer jag endast att lyckas när den är kaputt och utbytt.

    Är enskilda månader nere och nosar under 30 kWh-sträcket, men varaktigt? När man lagar all mat hemma (matlåda) är det klurigt.
    Det måste väl till något okonventionellt, som solceller på balkongen sommartid men det drar ju egentligen inte ner förbrukningen, det flyttar ju bara betalningen till annan part än elleverantören (och skatterna staten tar in via den parten).

    Hur stor är din elförbrukning och vilket mål har du satt upp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gått från typ 70 kWh per månad till typ 120, sett över hela åren de senaste åren, så ett första steg är att komma ner till gamla nivån. LED borde hjälpa till en bit på vägen tycker jag.

      Radera