söndag 4 mars 2018

Att slänga mat

I Sverige slängs i genomsnitt mellan 50 och 100 kg handlad mat per person och år, siffrorna varierar lite beroende på källa, men det verkar tydligen ligga runt så mycket. Detta gäller som sagt handlad mat, affärerna slänger också en hel del innan någon ens har hunnit köpa maten. Detta är alltså ett till slösaktigt beteende som många skulle kunna skära ner på, vilket skulle gynna både miljön och folks plånböcker.

Om mat håller på att gå ut så lagar jag något av den som jag kan frysa in, och redan lagad mat som riskerar att bli gammal lägger jag in i frysen. Jag behöver alltså aldrig slänga mat och de flesta jag känner har samma inställning, alltså måste det vara många som slänger väldigt mycket för att snittet ska kunna ligga så högt.

Varför slänger man mat? Är det för att man är väldigt dålig på att planera så att all mat hinner gå ut, eller är det för att man inte gillar att värma mat man lagat tidigare?

2 kommentarer:

  1. Jag brukade slänga mat och gör det inte nu. Varför slängde jag? Jag tyckte att "gammal" man kändes oaptitlig och ofta räckte det inte till hela familjen. Jag vägrade matlåda, vilket är en rest-killer. Idag gör jag matlåda och på helgen kör vi "hänt-i-veckan" till lunch, alla får ta lite av varje, och så pimpar vi med lite kryddor, stekta ägg och för min del sjägräs-strul och sesamolja över (gör vilken rätt som helst lite asiatiskt fräsch). Du måste känna finansiellt driv i kombination med att vara lite köks-savvy, för att få det att hända.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra med ändrade vanor, trevligt med buffé på helger också! Vissa saker blir ju godare dagen efter, men vissa saker blir ju ganska tråkiga att värma upp. Att laga mat varje dag tar ju också tid, så det är också en sak som gör att jag gör storkok.

      Radera