torsdag 8 mars 2018

Min första aktie

Den första aktien jag köpte var Alliance Oil. Ett oljebolag som är verksamt i Ryssland och Kazakstan.

Jag kan erkänna att jag inte var alldeles för insatt i bolaget, men det var hyfsat hypat på den tiden, runt 2009 och jag tänkte att olja kommer ju behövas ett bra tag framöver. Jag tänkte mindre på att det kan vara bra att läsa på lite mer om bolaget innan aktieköp. Jag sålde aktien när den hade rasat hyfsat mycket, den gick sedan dåligt ett par år efter att jag sålde och köptes till slut ut från börsen. Alltså en hyfsat dålig start på min aktiekarriär.

Det är väl ganska långsökt att börja med en rysk oljeaktie, speciellt när man inte har så bra koll på aktier. Dels investera i bolag som är svåra att förstå sig på och dels har mest affärer i Ryssland. Och dessutom är råvaruberoende.

Misstag är till för att lära sig av och det var bra att jag inte hade för stor summa investerad så att jag inte förlorade så mycket. Dock var det nog en orsak till att jag senare struntade i börsen i flera år, vilket var tråkigt då börsen har haft en bra uppgång när jag istället haft mina pengar på sparkonto. Jag borde läst på mer och spridit mina pengar på bolag med mindre risk och i olika branscher, men det är lätt att inse sina misstag i efterhand.

Har ni några intressanta nybörjarmisstag att dela med er av?

2 kommentarer:

  1. Lite samma, köpa enskilda aktier när man inte är kvalificerad. Köpte Ratos när de peakat. Active Biotech, katastrof. Nu kör jag bara fonder fokus spiltan investmentbolag för att slippa lägga tid och ändå få en bra avkastning.

    SvaraRadera
  2. Jo, någonstans ska man ju börja och misstag gör alla.
    Bra fond med låg avgift, själv kör jag bara aktier, men har hyfsat stor andel investmentbolag då de blir lite som en fond.

    SvaraRadera