tisdag 13 mars 2018

Restaurang Frantzén

Restaurang Frantzén i Stockholm fick nyligen tre stjärnor i Michelinguiden. De har en fast avsmakningsmeny vilken kostar 3000 kr. Alltså ungefär min matbudget för ett kvartal. Då ingår inte dryck, så det går väl på någon tusenlapp till. Jag uppskattar bra mat, men jag skulle ha svårt att njuta om jag var på en så dyr restaurang. Det går väl i och för sig inte att direkt jämföra restaurang med hemlagad mat då man också betalar för upplevelsen, inredningen, atmosfären osv.

Om vi pratar dyra restauranger så finns det många väldigt bra restauranger med avsmakningsmeny som kostar en fjärdedel av det priset, och jag jag tycker att det känns mer värt med fyra bra upplevelser än en ännu bättre.

Nu är det säkert en del som går dit med företag för att ge sina kunder en bra upplevelse, men som privatperson har jag svårt att förstå hur någon kan tycka att det är värt upplevelsen. Med tanke på priset så går det nog mest dit folk som har en marginalskatt på minst 50 %. Alltså kostar middagen för dem motsvarande 8000 brutto per person. Nu tror jag inte att så många läsare här kommer att gå dit, då de flesta ekonomibloggläsare är ganska sparsamma, men jag hoppas att ni har trevligt om ni går dit!

2 kommentarer:

  1. Med risk att låta otacksam och I-landsfet; jag är klar med dylika krogar. Jag mår dessutom ofta lite illa dagarna efter - det är för mycket blandningar på såväl mat som alkohol. Om jag /till äventyrs/ går ut idag gillar jag enklare ställen med bra atmosfär. Stockholmsfavoriter är Miss Voon (sitt i baren, ta några rätter och ett glas vitt och du har en kunglig upplevelse för 400kr) eller en råbiff med STÖL på Bistro Ruby. Ännu billigare skulle jag tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips, har inte varit på någon av de restaurangerna, alltid trevligt med tips på nya ställen!

      Radera