fredag 2 mars 2018

Kanske inte bli miljonär, men bli ganska rik

Som många andra ångrar jag att jag inte varit investerad i aktiemarknaden längre tid än jag har. Första gången jag började med aktier var runt åtta-nio år sedan, men tyvärr så orkade jag inte vara insatt när jag började plugga på universitet. Men nu är jag ändå yngre än många andra som börjar intressera sig för aktier så det är ändå tur att jag har kommit igång.

Alla har vi olika mål med vårat sparande, de flesta vill bygga upp en grundläggande ekonomisk trygghet och vissa vill gå i pension så tidigt som möjligt. Hur mycket man behöver är ju individuellt och hur mycket pengar man ska ha för att kallas rik är individuellt.

Eftersom jag brinner för det jag jobbar med och tycker att arbetslivet är kul så tror jag inte att jag ens kommer att vilja sluta jobba vid vanlig pensionsålder. Dock vill jag få ihop pengar så att jag på sikt kan välja exakt hur mycket jag vill jobba med och kunna välja saker som jag tycker är så roligt eller bidrar till framtiden så mycket som möjligt och inte behöva välja det jag tjänar mest på och behöva infinna mig på ett kontor runt 40 timmar i veckan.

Igår hittade jag i varje fall en några veckor gammal artikel i svd som gjorde mig glad. Den handlar om Vincent som är tio år. Han vill tjäna pengar: kanske inte bli miljonär, men ganska rik, som han säger. Han har väldigt goda chanser att bli mer än miljonär, då han verkligen har ränta på räntaeffekten på sin sida. Detta är en anledning till att skolan borde lära ut privatekonomi, om folk började spara själva tidigt så skulle färre hamna i lyxfällan senare i livet. Vincent hade ju fördelen att ha en familj som är intresserad av aktier.

Att få unga att intressera sig för börsen ger ju både en förutsättning att få en stabil ekonomi samt ett utökat samhällsintresse då det i stor utsträckning är företag som bygger samhället. Skolans största uppgift borde vara att få elever så intresserade av att lära sig nya saker som möjligt, det mesta går att lära sig på egen hand, men skolan är en miljö där alla borde få lika möjlighet att lära sig och intressera sig för nya saker.

Personligen så tycker jag att Vincent borde spara på längre sikt och inte slösa sina pengar på en moped.

Länk till artikeln:
https://www.svd.se/vincent-10-sparar-manadspengen-i-aktier

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar