söndag 11 mars 2018

"Jag bryr mig inte om pengar"

Visst är det tröttsamt att höra folk som säger att de inte bryr sig om pengar. Hur skulle någon ha motivation att spendera så stor del av sitt liv på jobbet utan att få ersättning för det? Alla är ju beroende av pengar, så de som säger att de inte är intresserade av pengar blir lidande då de ofta använder pengar på ett ineffektivt sätt.

Om min förväntade lön var lägre hade jag förmodligen pluggat någon annan utbildning. Att plugga en relativt krävande utbildning i fem år utan lön skulle inte vara så motiverande om inte lönen lockade. Jag tycker att det är viktigt att plugga något man tycker är roligt, men många saker kan vara intressanta så det är bra att hitta något som är en bra avvägning av intressant och bra värderat på arbetsmarknaden.

Frågan är vad jag skulle göra om jag hade obegränsat med pengar. Det är en svår fråga att svara på. Eftersom jag jobbar på ett företag som håller på med världsledande forskning inom sitt område och jag får träffa människor som jag annars inte skulle träffa och se framsteg som jag annars inte skulle få se så skulle jag nog inte sluta mitt jobb om jag hade obegränsat av resurser, men jag skulle definitivt jobba mindre än jag gör nu.

Eventuellt skulle jag på egen hand skapa något, förmodligen mer med vänner än på en arbetsplats där chefen bestämmer vad som ska göras med kunders betalningsvilja som motivation.

Sverige har ändå en bra jobbkultur med mycket semester och fika, det finns många ställen som har mycket sämre arbetskultur. Jag har kollegor som har jobbat i USA på ställen där man inte ens får lämna sitt bord utan chefens tillåtelse och många andra saker verkar dåligt med jobbkulturen där. Två veckors semester per år är ju till exempel mycket i USA. I USA kan man dessutom bli sparkad om chefen inte är nöjd, i Sverige kan man inte enkelt sparka någon ens om de missköter sitt jobb. Detta gör att arbetsgivarna blir mer paranoida med vilka de anställer, en misslyckad anställning kan kosta väldigt mycket för arbetsgivaren. Dock gör ju detta att arbetsmarknaden blir mindre flexibel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar