måndag 27 augusti 2018

Ännu mer lathet

Idag skrev Breakit att många svenskar kan tänka sig att byta bank, men att de inte gör det för att de är rädda att det skulle var för krångligt.

Ännu ett ställe som folk alltså är för lata för att spara upp till tusentals kronor per månad. Många kan få ner sin bolåneränta många punkter eller spara in en del på kortavgifter eller fondavgifter genom att byta bank. Allt detta genom ett par timmars jämförelser mellan banker online.

Dessutom är banken du byter till väldigt hjälpsam och gör allt för att du ska bli kund hos dem. Jag har bytt bank flera gånger, för bättre villkor eller bättre bolåneränta.

Det enda jag har behövt göra själv är att flytta e-fakturor och uppdatera lönekonto hos mina arbetsgivare. Även om jag "bara" sparar ett par tusen kronor per år var det såklart värt "besväret".

Visst, tycker du att jobba är det roligaste som finns och inte bryr dig om helt onödiga utgifter så kör på. Annars, byt bank om en annan bank har bättre erbjudande.

Banken är inte din vän, banken är ett nödvändigt ont som bör få så lite som möjligt av dina surt förvärvade slantar, tänk på det.

2 kommentarer:

  1. Det är jobbigt att plantera ett träd, att skörda frukterna varje år är även det jobbigt. Det är bättre att klicka hem äpplena på nätet och få dem hemlevererade för jag vill ju göra av med hela lönen varje månad. Sparande - det är för töntar. Pension - dö ung, bli ett vackert lik. Chefen är dum i huvudet - men jag maskar så mycket det bara går.
    Halleluja, svenska staten tar hand om mig och kommer att se till att jag har det bra i resten av mitt liv, för jag är en god medborgare som både röstar och betalar skatt, men vill betala mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bara plantera ett träd räcker inte, plantera flera på olika platser för att sprida riskerna!

      Radera