lördag 11 augusti 2018

Studentekonomi

I senaste avsnittet av Avanzapodden pratades det om studenters ekonomi. Att spara pengar och att jobba på loven togs upp och såklart nämndes CSN och alternativ för studielån och om man ska eller inte ska ta mer lån än man behöver.

Johanna och Niklas diskuterade alternativen om man tar mer lån än man behöver, de pratade lite om att placera pengarna på börsen om man tänker långsiktigt. En viktig aspekt som de missade att gå igenom är att många som blir klara med sina studier och börjar jobba flyttar till en annan stad och behöver köpa lägenhet. Eller blir kvar i samma stad och blir av med studentboendet.

Detta måste då finansieras och ett billigare topplån för kontantinsats än CSN går inte att hitta. Så mitt tips till alla studenter som funderar på att ta mer CSN är de behöver är att göra det. Jag gjorde det och om jag inte hade gjort det så hade jag inte kunnat köpa den lägenhet jag ville ha när jag behövde. Då hade jag fått bo mindre eller mindre centralt än jag gör, så jag är väldigt glad att jag tog så mycket studielån som jag gjorde.

Att ha råd med kontantinsats till lägenhet är väldigt viktigt för många för att slippa bo i något dyrt andrahandsboende som dessutom gör det ännu svårare att spara ihop till en kontantinsats. Om du lyckas få boende på annat sätt så, grattis. Då är det bara att betala tillbaka pengarna till CSN eller investera dem på börsen. Om du har dem på ett sparkonto med någon procents ränta och insättningsgaranti så länge så går du dessutom plus på köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar