onsdag 15 augusti 2018

Perioder i livet

Jag har funderat lite på olika konsumtionsbeteenden olika tider i livet. Jag har alltid varit sparsam och dessutom har jag jobbat extra sedan början av gymnasiet, så jag har under lång tid fått pengar över.

När jag var student hängde jag ofta med vänner hemma hos varandra och jag var relativt sällan på krogen. Jag bodde i ett studentområde och det var nära till alla och lätt att hänga. Jag jobbade även extra och tog ändå ut en del CSN då jag insåg att jag behövde spara till kontantinsats. Efter studierna bodde jag kvar i studentlägenhet ett tag för att spara till kontantinsats, sen köpte jag min lägenhet.

Nuförtiden när vännerna bor mer utspritt i Stockholm går jag på krog eller kafé i snitt 10-15 gånger per månad, men oftast tar jag bara en öl eller en kaffe då jag är social och ofta hänger med vänner istället för att spendera mycket när jag väl är ute. Så jag spenderar i snitt runt 2500 kr i månaden på mat och dryck ute (inklusive ett par luncher på jobbet). Jag har i princip alltid matlådor redo så det blir inga stora utgifter på mat. Boende går på ca 4000 kr per månad med månadsavgift, ränta, gas, el och försäkring. SL-kort och andra transporter går på någon tusenlapp till. Vissa månader blir kostnaderna högre då jag gillar att resa, men i snitt lever jag på strax över 12.000 kr i månaden.

På sikt kommer jag säkert att börja göra av med mer då utgifter som framtida barn och annat kan kosta mer än att bara försörja sig själv, men tillsvidare kommer jag att bygga upp så stor buffert som möjligt.

För övrigt har jag fortfarande tillfälligt köpstopp som jag skrev om här. Jag har matlådor för resten av veckan och har alltså klarat mig i fyra veckor utan att behöva handla. Kylen börjar bli tom men skafferiet har en del kvar, så jag kommer nog att klara mig det dubbla. Intressant hur länge jag kan klara mig på det jag hade hemma, men det blir mer och mer improvisation när jag saknar ingredienser jag vill ha och istället får byta ut fler och fler ingredienser i recept.

Det började med pannkakor med vatten istället för mjölk och har senare övergått till restgrytor där jag totalt har fått hitta på recept. Färska grönsaker är det ont om nu, men konserver med majs, kronärtskockor och frysta saker som spenat och broccoli har jag kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar