torsdag 30 augusti 2018

Inkomster genom att inte jobba

Om jag inte hade ett jobb och levde på lönen så skulle jag kunna spara mycket pengar och ha vissa inkomster vid sidan av.

Om jag till exempel skulle åka ut och resa i något billigt land i tre månader och hyra ut min lägenhet till marknadshyra så skulle jag kunna gå 7000 kr plus per månad plus efter månadskostnad och ränta. SL-kort som jag behöver för att kunna jobba kostar 860 kr per månad, mat i Sverige är relativt dyrt osv.

Jag skulle kunna ha något projekt att jobba på på distans på en sån resa som ger lite inkomster, till exempel göra hemsidor eller liknande. Jag skulle även kunna ta någon distanskurs och få nästan 3000 kr i månaden då jag har lite tid kvar på CSN.

Till detta får jag i snitt runt 1000 kr i månaden från aktieutdelningar.

Jag skulle alltså kunna gå lite plus utan att jobba ett litet tag. Tanken är rätt lockande, dessutom har man enligt lag rätt att få tjänstledigt för studier, så att ha ett sånt upplägg under en vinter vore inte helt fel.

Har ni gjort eller funderat på liknande upplägg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar