söndag 12 augusti 2018

Daytrading på begagnatsidor

På blocket läggs saker ofta upp för billigt då säljaren mest vill bli av med sina prylar så snabbt som möjligt och ofta blir saker sålda på under tio minuter.

Detta borde gå att utnyttja om man är mer långsiktig och kan tänka sig att vänta några dagar innan varan blir såld. Ibland lägger även säljare upp paketpriser som är orimligt billiga så att man får en motsvarande substansrabatt.

Om du i snitt lyckas sälja en sak för tio procent mer än du köpte den för så är pengarna sjudubblade efter 20 försäljningar i stil med ränta på ränta. Detta är inget jag har tänkt börja med så det känns jobbigare än det vore värt, men det kan var ett bra extraknäck för en student.

Vissa typer av prylar verkar gå för högre pris på tradera än på blocket och tvärtom, så sätter man sig in i vad som funkar vart så kan det nog funka. Är det någon som har testat?

6 kommentarer:

  1. Inte personligen, men här har du två poddavsnitt (a 20m) om liknande upplägg.

    https://www.npr.org/sections/money/2017/07/26/539552579/episode-629-buy-low-sell-prime?t=1534075198954

    https://www.npr.org/sections/money/2014/11/10/363103753/textbook-arbitrage-making-money-off-used-books

    sidlinje.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, intressant. Jag ska helt klart lyssna på dem!

      Radera
  2. Intressant inlägg och även om jag inte själv har tålamodet att interagera så mycket med Trader/blocket-människor som behövs så tycker jag att det är intressant businiss. Jag har en bekant som köper hela partier av varor som säljer bra på Tradera. Sen delas de upp i mindre delar och säljs styckevis till bra peng. Det finns helt enkelt hur många sätt som helst att tjäna pengar där ute.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att köpa upp hela partier av varor, men som sagt krävs lite tålamod för att hålla på mycket med detta. Olika saker har också olika marginaler, det gäller att sätta sig in och testa olika varor om man vill hålla på mer aktivt. Jag säljer iaf allt jag känner mig klar med på dessa sidor för att slippa fylla förrådet och för att någon annan kan ha bättre nytta av sakerna. Det är också gulligt, ibland kommer glada tioåringar som tar med sina föräldrar och jag kan se mig själv när jag var yngre :)

      Radera
  3. Ibland har man helt enkelt inte koll. Sålde en Klippo gräsklippare som inte fungerade till 100% för 300 kr på blocket. Fick 1000 samtal och den som till sist köpte den la upp samma klippare på blocket senare på kvällen. Då kostade den 1500 kr... Samma hände med min Ford Mondeo jag sålde för ngt år sedan.

    iblandgormanratt.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att veta vad marknadspriset är för olika saker, ett tips är att söka på "vara X slutpris tradera" för att se vad varan har sålts för tidigare.

      Radera