fredag 8 juni 2018

Början på något nytt

Senaste tiden har jag läst på mer och mer om kvantitativa investeringsstrategier. Jag har bland annat läst en del på bloggar och boken "The little book that beats the market" av Joel Greenblatt.

Det är ju alltid bra att sprida sina risker och prova olika strategier för att lära sig och jag har nu satt igång en portfölj där jag har tänkt använda magic formula till att börja med. Jag använder mig av börsdata för att screena bolag till denna portfölj och det ska bli kul att se hur denna strategi går på sikt jämfört med min "egenvalda" portfölj. Från och med nu kommer minst 50% av mina nyinvesterade pengar att gå till minst en kvantitativ strategi.

Förutom att jag tror att kvantitativa strategier kan ge möjlighet till bra avkastning så tror jag även att jag genom att använda dessa kommer att lära mig mer om börsen. Jag gillar strategier som mer bygger på fakta i form av nyckeltal istället för psykologi, även om börsen alltid bygger på psykologi, åtminstone när det gäller plötsliga svängningar. 

På Investerarfysikerns blogg finns många bra inlägg om kvantitativa strategier om ni vill läsa på mer. Har ni andra tips för att lära sig mer om kvantitativa strategier?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar