tisdag 12 juni 2018

Spelmässa och snabba beslut

Nu i dagarna är det E3, världens största spelmässa där många företag presenterar sina kommande spel. Starbreeze visade idag upp en trailer för deras version av Walking Dead och aktien började falla.

I vanliga fall vill jag hålla min strategi långsiktig och inte sälja baserat på känsla, men Starbreeze har gått upp mycket senaste tiden och hade fallit mer än tio procent idag, så jag tog ett hastigt beslut att sälja hela mitt innehav då jag inte vill vara beroende av förhoppningen att ett enstaka spel kommer att sälja bra. Jag vill egentligen ha Starbreeze för deras VR-satsning, men företaget i helhet är väldigt beroende av hur bra Walking Dead kommer att sälja och Tobii får stå för min andel i VR/AR.

Starbreezes kurs var 10,79 kr vid börsens stängning och hade då fallit med nästan -35% på en dag, så jag är nöjd med kursen jag sålde på. Förmodligen kommer kursen att vara volatil resten av året tills vi vet hur marknaden tar emot Walking Dead. Spelet skulle kunna bli bara hyfsat bra men ändå förmodligen sälja bra då Walking Dead som tvserie är väldigt populär.

Jag kommer som jag tidigare skrivit att fortsatt fokusera mer på att lära mig mer om kvantitativa strategier, så slipper jag att ta plötsliga beslut baserat på att spelföretag släpper trailers för enstaka spel. I min långsiktiga portfölj har jag nu bara kvar Tobii, Volati och Oscar Properties bland bolag som kan ses mer som "förhoppningsbolag" än stabila bolag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar