onsdag 20 juni 2018

Löpning och trender

Löpning har varit en rätt stor trend senaste åren, igår lyssnade jag på ett intressant avsnitt av podden kropp och själ från 2012 där de pratade om löpning som trend och jag tycker att det har blivit ännu mer populärt senaste åren. Jag följer sällan trender, men ibland händer det tydligen.

Gym är inte min grej, jag är inte så sugen på att hänga i en svettig lokal med dålig musik och dessutom betala för gymkort. Dock gillar jag att vara utomhus, så löpning tänkte jag kunde passa.

Själv har jag aldrig sprungit längre än några hundra meter innan jag började för någon månad sedan då det uppmuntrades på jobbet och några kollegor är ute på luncher så bestämde jag mig för att haka på. Eftersom jag inte hade några lämpliga skor så var jag tvungen att köpa det och gick till stadium. Där tyckte säljaren att de hade ett par bra, "billiga" nybörjarlöparskor och rekommenderade ett par för 1300 kr. Eftersom priset var helt sjukt så gick jag till ett outlet och köpte ett par för strax över 400 kr istället, det lär inte ha hänt så mycket inom ergonomiforskningen senaste året i alla fall.

Tydligen finns det väldigt mycket onödigt krimskrams som kan köpas som tillbehör, allt från träningsarmband som mäter puls till armhållare för mobil osv. Jag kommer självklart inte att köpa något sånt, men skorna var ändå ett bra köp. Det är inte som att man blir bättre på löpning för att man köper onödiga tekniksaker. Löpning är helt okej, jag promenerar och lyssnar på poddar mycket i vanliga fall och kan nu passa på att springa lite medans jag lyssnar.

Det sägs ju att det ska vara bra för kroppen att motionera lite och att man ska bli piggare osv, men jag känner inte att jag märk någon större skillnad annat än att jag fått lite bättre kondition. Jag är förvånad över hur mycket folk som är ute och springer, det kan dock ha att göra med att vädret varit så bra senaste tiden.

2 kommentarer:

  1. Roligt att upptäcka en ny blogg. Även jag måste ta tag i min träning, har gått upp några kilon extra i samband med att jag avslutade jobbet. Det har blivit en del övertid, vilket bidragit till massor av småätande. Kommer kolla in med jämna mellanrum på din sida.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar och för visat intresse för bloggen! :)
      Lycka till med träningen och kosten!

      Radera