måndag 28 maj 2018

Hur kommer GDPR att påverka reklamindustrin?

Förra veckan trädde GDPR äntligen i kraft. En bra lag som begränsar hur företag får lagra personuppgifter och med höga böter om de bryter mot detta. En lag som visar att det ändå finns några politiker som tycker att den personliga integriteten faktiskt är viktig och att inte företag ska få lagra all information om oss på vilket sätt de vill. Många har mest pratat om att de fått massor av mejl som de stört sig på, istället för att se alla fördelar med lagen.

Att vi fått så många GDPR-relaterade mejl säger ju en hel del om hur mycket uppgifter företagen har lagrade om oss hos sig. Vissa GDPR-relaterade mejl är från företag som jag inte har haft kontakt med på flera år. Ett bra tillfälle att be dem radera data som är onödigt att de lagrar om mig.

GDPR innebär att du nu kan få ut all information som ett företag har lagrat om dig samt be att få denna raderad. Det innebär också att företagen måste kunna motivera varför de lagrar en viss typ av data om dig. Företag kan alltså inte som tidigare bara okynneslagra all data de vill om dig för att använda för analyser och riktad reklam. Detta är ju själva affärsmodellen för många nyare företag.

Det blir intressant att se hur detta kommer påverka onlinereklamindustrin. Onlinereklam bygger ju på att reklamföretagen samlar in mycket mer data än nödvändigt om dig för att använda den in analyser och marknadsföringssyften. Det är ju detta som företag som Google och Facebook lever på. Vad tror ni om framtiden för reklambranschen online och hur kommer den att påverkas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar