tisdag 8 maj 2018

Spotifyköp och Nordnettest

Idag har jag öppnat konto på Nordnet, dels för att testa deras funktionalitet jämfört med Avanza, och dels för att kunna testa Shareville och för att köpen av svenska aktier är courtagefria när kontot inte har så mycket kapital. En ytterligare anledning är för att jag ändå tänkte öppna ett konto att experimentera med och för att skilja på min ordinarie portfölj.

Nordnets hemsida verkar hittills okej, men appen är under all kritik. Den kraschar ofta, sökfunktionen funkar bara ibland och den verkar inte vara testad alls innan den är släppt. Alla recensioner verkar hålla med mig, så det är inte bara min mobil som strular. Så länge appen är i detta skick skulle jag absolut rekommendera alla att välja Avanza framför Nordnet, även om Avanzas app saknar många funktioner så är den sjukt mycket mer utvecklad än Nordnets.

När mitt konto väl var igång passade jag på att köpa två Spotifyaktier då jag vill ha dem separerade från min vanliga portfölj. Så dessa aktier är mitt första utländska innehav, vilket jag gjorde på en kapitalförsäkring även om de inte har någon utdelning och förmodligen inte kommer att ha den närmaste tiden då de inte går med vinst. Jag blev tvungen att genomföra köpet via datorn då appen inte lyckades med att genomföra köp.

Har ni andra läsare jämfört dessa två banker? Hittar ni någon fördel med Nordnet bortsett från att de har Shareville?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar