söndag 10 juni 2018

Gratis tvspel

Senaste veckan har jag sålt lite saker på blocket. Bland annat tvspel som jag köpt för många år sedan och som legat hos föräldrarna senaste åren. Till min förvåning är andrahandsvärdet väldigt bra på dessa spel. Många spel som jag köpt för typ tio år sen har jag fått mellan 50-60 % av inköpsvärdet från.

Alltså, om man köper tvspel nu som är några år gamla så är det bara att spela dem tills man tröttnar och sedan sälja till samma pris och har därmed spelat gratis. Hittar man rätt köpare och säljare så kan man köpa spel billigt, spela och sälja dyrare till och med.

Min gamla miniräknare har jag också sålt då jag gör alla beräkningar på dator eller mobil nuförtiden. Det enda jag behövde miniräknare till var tentor, men dessa är över sedan några år.

Det är konstigt att det fortfarande går att ta en tusenlapp för en miniräknare med tanke på hur primitiv teknik dessa innehåller. Det måste vara sjukt bra marginaler på dem. Min miniräknare som kostade tusen spänn ny för mer än tio år sedan har fortfarande samma nypris. Jag fick 500 spänn för den på blocket nu, så det är svårt att hitta annan elektronik som har samma andrahandsvärde efter så lång tid.

Jag har numera en regel för mig själv, allt jag inte har använt på ett halvår säljer jag, det finns ingen anledning att ha kvar saker som inte används. Så antingen får jag använda mina saker efter ett halvår, eller så ryker de, det enda undantaget är böcker, de har ändå oftast för lågt andrahandsvärde och det är ändå skönt att inte ha helt tomt i lägenheten.

Det tråkiga med nutidens affärsmodell för spel och eböcker är att de säljs online och därmed inte har något andrahandsvärde. Om du köper ett spel på steam eller en ebok på amazon så kan du alltså inte sälja vidare till ett bra pris vilket var möjligt med spel och böcker förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar