måndag 31 december 2018

Gott nytt år!

Gott nytt år allihopa!

Detta har varit ett lärorikt år för mig, det första året som jag är investerad mer än 100.000 kr på börsen, även om jag har haft onoterade aktier för mer innan så blir det lätt att man håller sig mer uppdaterad när man har mer pengar på börsen. Mina genomsnittliga månadsavgifter för året slutade på 10.756 kr.

Många böcker om börsen och investeringar har hunnit läsas och dessutom startade jag bloggen i år. Tack alla som har följt och kommenterat och även ni som har intressanta bloggar, det finns mycket att lära sig här i bloggvärden.

Ett tips på nyårslöfte som många borde ha är att försöka göra av med en sak om dagen, eller åtminstone i veckan. Sälj på blocket, ge till myrorna eller vad som. Jag tror att de flesta skulle må bättre av att ha mindre röra runt sig. Att använda sociala medier mindre kan nog många också ha som mål. Att skära ner på saker som bara blir mer och mer nuförtiden är vad de flesta behöver. Ju mer man konsumerar och slösar, desto mer behöver man jobba för att finansiera detta. Att spendera mindre ger fördelen att kunna jobba mindre. Antingen kortare arbetsveckor, eller kortare arbetsliv.

Men å andra sidan kan många snålbloggare istället också kunna ha som mål att faktiskt kunna unna sig lite mer istället. Så de flesta som läser detta, inklusive jag själv kommer nog egentligen inte att behöva råden här ovan ;)

Några nya saker kommande året rent ekonomiskt är att reglerna för karensdagar ändras. Och att tvavgiften kommer på skatten istället. Även om jag inte har betalat den innan då jag inte behövt då jag inte har tv så tycker jag att det nya systemet är mer rimligt än innan.

Dels är det konstigt att ensamstående ska betala dubbelt så mycket bara för att de bor själva, och att lagen är skriven så att bara de som har tv behöver betala är både konstigt och för länge sedan utdaterat, hur många konsumerar innehållet via en tvmottagare nuförtiden? Och att ha en avdelning som åker runt och frågar om folk har kommit ihåg att betala sin avgift, eller avdelningen som ringer runt och gör detsamma är väl någon typ av kvarleva från forntiden?

Avgiften är till för att finansiera public service, och även om man inte håller med om allt så finns det många bra poddar från Sveriges radio och program från SVT.

P3 dokumentär, P3 dystopia, ekonomiekot, kropp & själ, plånboken med flera är poddar är värda att lyssna på. SVT play har också många bra program, https://www.svtplay.se/program.

Imorgon tänkte jag lägga upp mina årsmål för 2019!

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera