tisdag 6 februari 2018

Fall och podcasts

Igår var det starkt fall på börsen, omxspi slutade på -2,59 %, det blir intressant att se om detta är tillfälligt eller början på en större rekyl. Eftersom jag är långsiktig och inte har alltför mycket investerat på börsen än så kan det ge bra köplägen. Jag jobbar en del utomlands nu i början av året och kommer få en del i traktamente samt en del i skatteåterbäring i år, så jag kommer att ha hyfsat mycket att investera. I vanliga fall är min gräns för månadssparande i aktier minst 10.000 kr, men jag kommer att kunna hålla det högre i år.

Idag började jag lyssna på Aktiekompisar, unga aktiesparares nya podcast. Jag saknar #pratapengar, men det kan ju vara lite omväxling kan ju vara bra. Investerarens podcast är ju lite som en uppföljare, även om jag saknar Philip. Fill or kill, Börslunch och Sparpodden är annars några andra ekonomipodcaster som jag följer.

Jag lyssnar även på en del andra podcaster, Framgångspodden, P3 dokumentär och P1 dokumentär gillar jag. P1 dokumentär brukar ofta ha avsnitt om de svagare i samhället, i motsats till alla ekonomipoddar. Det kan vara intressant att lyssna på när man är tillfälligt trött på alla podcaster där folk tävlar om sparkvoter osv. Avsnittet lågprishyllan är intressant lyssning, jag ser vissa likheter med miljonär innan 30. Skillnaden är ju dock att för miljonär innan 30 är ju en väldigt sparsam livsstil självvalt, medan de i dokumentären lever på socialbidrag och måste köpa det billigaste för att alls kunna klara sig.

En annan spaning idag är bitcoinraset. Även om jag inte har bitcoin själv då jag hellre investerar än spekulerar så är det intressant att följa kursen. Kursen är nu nästan -70 % sedan toppen. Vad tror ni att fallet stannar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar