måndag 26 februari 2018

Smarta telefoner


Igår visades Samsungs nya mobil upp på mobilmässan i Barcelona. Som vanligt inga nya spännande funktioner. De första åren av smarta mobiler tillförde nya modeller något användbart, större skärm, multitouch, högre skärmupplösning osv. Apples senaste "innovationer" har varit ansiktsigenkänning och att ta bort hörlursuttaget och Samsungs har varit att böja skärmkanterna lite. Wow!

För egen del tycker jag att skärmarna har blivit för stora, jag har hellre en mobil som tar mindre plats och som jag utan att anstränga mig kan nå hela skärmen med en hand. De senaste åren har ju egentligen inget nytt intressant hänt på mobilmarknaden, även om tillverkarna vill få det att framstå så.

I sommar är det tio år sedan första iPhonen släpptes i Sverige. Tio år som förändrat hela vårat sätt att kommunicera och konstant ha med oss all världens information. Innan iPhonen fanns inga bra alternativ bland smarta telefoner. Själv hade jag en Motorola A920 som jag köpte för femton år sedan, 2003 när den släpptes, se bild ovan. Jag lovade mig själv att inte köpa någon mer smart telefon när jag hade haft den.

Några år senare köpte jag en Androidtelefon då den var mycket billigare än iPhone. Nu har jag iPhone då jobbet betalar, och jag tycker att appar i iPhone generellt håller mycket högre kvalité än på Android eftersom App Store har fler krav på utvecklarna än Google Play, dessutom blev min Samsungmobil och min följande Sonymobil jag hade innan långsamma ganska snabbt och blev tvungna att bytas ut efter två-tre år, men min iPhone är nu fyra år och flyter på i princip lika bra som nyköpt.

För tio år sedan kunde de flesta mobiler ta emot runt trettio sms innan de blev fulla, sms listades inte i loggar som de gör nu, så man var ju tvungen att gå fram och tillbaka i menyn för att läsa vad man hade skrivit tidigare osv. Dessutom var kommunikation relativt dyr, det kostade ju någon krona per sms. Nu är möjligheten till kommunikation i princip obegränsad och jag har mycket kontakt med vänner i olika delar av världen dagligen, gratis och enkelt.

En av de största anledningarna till att iPhone och Android blivit så framgångsrika är App Store och Google Play, alltså enkla sätt att få tillgång till bra applikationer. När första iPhonen släpptes i USA 2007 var tanken att inte tillåta externa utvecklare släppa appar till den. Till slut släppte Apple på denna tanke och gjorde App Store mer tillgänglig, och det blev ju en av deras stora intäktskällor.

Om tio år kommer tekniken ha utvecklat ännu mer. Självkörande bilar kommer att vara mycket vanligare, AI kommer att användas i större utsträckning än nu, röststyrning kommer att bli större, produkter som Amazon Echo säljer väldigt mycket redan nu. Blockkedjor, 5g och Internet of Things är vad som kommer att möjliggöra denna utveckling och det kommer såklart att komma bra tillämpningar.

Själv tycker jag mest att det är skrämmande att alla vill ha enheter hemma som lyssnar på dem och filmar dem dygnet runt och jag undviker så mycket jag kan.

Vilka produkter som släpps i år tror ni kommer att totalt ha förändrat vårat beteende om tio år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar