fredag 2 februari 2018

Tankar om H&M

Alla verkar ju skriva om H&M för tillfället då deras fall har varit stort senaste tiden, speciellt i och med rapporten nu när kursen föll med -10 % på en dag. Deras förklädda nyemission är också lite märklig, men jag förstår att de inte vågar sänka utdelningen då detta är en anledning till att många har denna aktie.

Själv har jag lite H&M i min portfölj och köpte på mig lite mer när kursen gick ner nu efter rapporten. Det är inte ett av mina huvudinnehav men jag vill ändå ha lite H&M då jag gillar deras kläder och tycker att deras varumärke är starkt i allmänhet. Jag gillar bolag där ledande personer har stora innehav och Stefan Persson har ju ökat sitt innehav en del senaste tiden vilket kan vara ett bra tecken. Det blir intressant att se vad de går ut med på sin kapitalmarknadsdag nu i februari.

Självklart kommer e-handel att öka och det är viktigt att de förbättrar sin e-handelsstrategi, att de har börjat med gratis frakt nu är ju ett bra steg även om det borde kommit mycket tidigare. Det blir intressant att se hur e-handel för just kläder utvecklas i framtiden. De flesta saker jag handlar är online, men just kläder köper jag gärna i butik då det är svårt att veta om de passar när man inte har provat storlekar. De två viktigaste anledningarna att köpa saker online är pris och tillgänglighet. Eftersom H&M finns på väldigt många ställen i världen och priset online är samma som i butik så ser inte jag någon anledning till att köpa kläder från dem online, men uppenbarligen ser ju marknaden lite annorlunda på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar