tisdag 27 februari 2018

Varför aktier?

Från början blev jag mest intresserad av börsen för att få bättre avkastning än till exempel sparkonto. Detta har över tid övergått till att jag är mer intresserad av företagen i sig då jag är intresserad av teknik och samhällets utveckling. De flesta bolag skulle också potentiellt kunna vara framtida arbetsgivare.

Det är både kul att investera i bolag man gillar då motivationen att följa deras utveckling ökar samt möjligheten till avkastning kommer på köpet, så därför väljer jag aktier istället för indexfonder. Dessutom är det trevligt med utdelning. Annat än indexfonder skulle jag ha svårt att motivera då förvaltningsavgifterna oftast är för höga och omotiverade. Vad tycker ni om aktier vs. fonder?

För övrigt sålde jag igår hela mitt innehav i Avanzas aktie, då jag försöker fokusera mitt innehav på färre bolag. Jag har ju ändå kvar Creades som är storägare i Avanza. En till anledning till att jag sålde är att jag tycker jag att P/E nära 40 verkar lite väl högt och dessutom ingick inte Avanzas aktie i mitt huvudinnehav. När räntorna börjar gå upp lär det komma en sättning på börsen och minska folks intresse för börsen vilket inte skulle gynna Avanza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar