torsdag 19 april 2018

Reklam

Hur mycket reklam tål ni? Själv ogillar jag starkt reklam i de flesta former. Jag skulle aldrig få för mig att ha gratiskonto på Spotify eller betaltvkanaler med reklam. Ljudreklam är oftast totalt outhärdligt och reklambolagen verkar tävla om vem som kan komma på jobbigaste reklamerna som de vill ska fastna i folks huvuden.

I webläsaren använder jag adblocker för att slippa reklam, jag tycker dock inte att reklam i webläsaren är så jobbig så länge den är ljudlös. Jag har ju dock reklam på bloggen,  hoppas att den inte är för störande, jag har den mest för att undersöka hur adsense funkar.

Reklam i allmänhet försöker uppmana till onödig konsumtion, även om jag själv är relativ immun då jag inte brukar impulsshoppa. Hur som så är den är ett störande moment. Reklam är ju utformad för att vår uppmärksamhet ska dras till den, varken vi vill eller inte.

I kollektivtrafiken kan jag stå ut med reklam då biljettpriset blir lite lägre, men jag skulle hellre ha en reklamfri kollektivtrafik, beroende på hur mycket dyrare den skulle bli. Gratistidningar som Metro kan jag också läsa då reklamen inte är så störande och de som sagt är gratis.

Ett annat fenomen som är intressant är TV-shop, där folk frivilligt kollar på program som bara är ren marknadsföring för skitprodukter som ingen skulle köpa utan reklamen.

2 kommentarer:

  1. Håller med, reklam är outhärdligt men tror du verkligen att kollektivtrafiken blir billigare med reklam? Den blir ju bara dyrare för varje år och reklamen blir mer. Sjukt trött på nyheter och reklam på skärmarna i bussen och på tågen. Intressant om det fungerar så, tillräckligt med annonsörer och resan blir gratis!

    SvaraRadera
  2. Ja, pengarna som reklamen genererar måste ju gå någonstans, frågan är bara hur mycket billigare biljetter det resulterar i. Det skulle nog behövas rejält mycket reklam för gratis kollektivtrafik :)

    SvaraRadera