måndag 3 september 2018

Retrospektiv

Idag kollade jag i lite gamla anteckningar från våren 2017. De innehöll mina investeringstankar från då.

Jag har lärt mig mycket mer om börsen sedan dess och min strategi var i princip att ha typ en tredjedel på sparkonto med typ en procent i ränta, en tredjedel på Lendify och en tredjedel i lite olika fonder.

Nu i efterhand när jag gått över mer och mer till aktier så har min strategi alltså ändrats en hel del. Jag har både portföljen som jag redovisar här samt en strategi som bygger mer på nyckeltal och mindre egna val, eftersom att den ändras ibland så orkar jag inte redovisa den här. Mina långsiktiga innehav är tanken att de ska ändras så sällan som möjligt.

Mina aktier har stor spridning av risken och de bör inte ligga jättelångt från en indexfond med nuvarande strategi, på gott och ont.

Aktier är roligare än fonder och utdelning samt ingen förvaltningsavgift är trevligt. De flesta indexfonder har i och för sig väldigt låg förvaltningsavgift, men den finns ändå.

Det är i varje fall bra att se över sin strategi då och då för att se hur man tänkte för ett tag sedan och känna om det känns som att man är på rätt väg. Jag känner att jag är på rätt väg, både inlärningsmässigt och strategimässigt. Det viktiga för mig är att sprida risker i tid genom månadssparande och i olika branscher och bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar