lördag 20 oktober 2018

Köpa dipp

Igår ökade jag en del i både Atlas Copco och Skanska då de föll rätt kraftigt. Jag hade tänkt öka i dem när lönen kom, men tack vare att min kreditlina sedan nyligen är räntefri vid liten låneandel så passade jag på nu.

Jag tror absolut på dessa bolag på lång sikt så när de faller kan det vara bra att passa på. De är båda bolag med lång historik och lär förmodligen kunna tuffa på även i framtiden. Utdelningen från dem har varit hyfsat bra i många år och det kommer ju att behöva byggas även i framtiden.

Eftersom jag har maxat mitt räntefria lånebelopp nu så kommer lönen mest att gå till att betala av det beloppet istället för att köpa mer aktier. Så jag hoppas inte att det kommer alltför bra köplägen kommande månaden.

För övrigt har min portfölj gått ner en del likt många andras senaste tiden och den har nu gått under 300k i värde. Om börsen skulle stå still behöver jag nå ungefär 10k per månad i sparande resten av året för att uppnå mitt mål på en tredjedels miljon i portföljvärde vid årets slut. Detta borde inte bli några problem, men vi får se åt vilket håll börsen går.

I helgen har jag tänkt läsa klart What works on Wall Street, en bra bok med mycket genomgångar av vad som historiskt sätt har fungerat på börsen. Annars har jag mest tänkt ta det lugnt i helgen, jag har haft lite fullt upp med saker efter jobbet senaste veckan och knappt varit hemma alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar