tisdag 2 oktober 2018

Att vara girig, snål och elak


Om man söker på att vara girig, snål och elak så kan man tydligen komma till min blogg enligt länkstatistiken.

Ni som sökt på detta, välkomna till min blogg. Personligen tycker jag att det inte är särskilt roliga egenskaper att ha. Gränsen mellan sparsam och snål är väl en definitionsfråga, men det är skillnad på att vara sparsam när det gäller egna saker eller generös mot andra.

Sparsam är jag, helt klart, och det tycker jag att fler borde vara. Kanske är det så att jag är hyfsat pessimistisk om framtiden och anar att pengarna kommer att behövas och det är därför jag "snålar" för tillfället. Jag har bara inget behov av att konsumera bara för att.

Ni som gör av med alla pengar, tänk på att den sista ölen på krogen, den sista julklappen ni ger till era barn osv. kanske inte ger lika mycket som den första. Avtagande marginalnytta är ett begrepp värt att ha koll på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar