måndag 5 november 2018

Idiotiska avgifter

Jag håller på att flytta en tjänstepension från tidigare arbetsgivare till samma bank som jag har med min nuvarande arbetsgivare. För att göra detta tar banken 1% av det totala tjänstepensionskapitalet.

Om jag inte flyttar så fortsätter banken att ta 0,25% i avgift per år. Alltså bara för att ha tjänstepensionen i deras depå, vilket min nya bank inte tar. Till detta kommer de vanliga avgifterna för fonderna.

Eftersom jag inte har hunnit tjäna in alltför mycket i tjänstepension än så blir procenten det kostar att flytta inte alltför mycket pengar, men om jag hade jobbat i många år och tjänat in mycket pengar i tjänstepension så hade det alltså kunnat kosta väldigt mycket pengar att flytta tjänstepensionen.

Hade jag jobbat i 30 år med en månadsinsättning på 2.000 kr och åtta procent i avkastning hade det alltså kostat 20.000 kr vid flyttning av pensionen. Bankverksamhet är i många fall bara en omskrivning för lagligt bedrägeri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar